Defining, measuring, and improving media integrity. A proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/rc.vi5.61

Keywords:

Integrity, media, independence, truthfulness, objetivity

Abstract

Media share a perception dilemma like that of governments: they are required to vigorously confront corruption although, simultaneously, they are branded as corrupt. To reverse this perception, media must raise its standards of integrity. However, two questions arise: how do we define media integrity, and could we quantify it by identifying its components? In this article, I propose a clear definition and methodology to evaluate integrity levels in the media. The main purpose is to provide these companies with concrete results that allow them to design precise actions to improve their level of integrity and reduce the perception of corruption...

Author Biography

María de los Ángeles Estrada, Tecnológico de Monterrey, México

Directora Ejecutiva de la Iniciativa de Transparencia, Anticorrupción y Digitalización de la Escuela de Ciencias Sociales y Gobierno del Tecnológico de Monterrey y profesora de la materia de Anticorrupción en gobierno, empresas y sociedad. Miembro de la Comisión de Selección del Comité de Participación Ciudadana del Sistema Nacional Anticorrupción 2021-2024. Co-creadora de #DenunciaCorrupcionCoronavirus proyecto seleccionado por el Foro de Paz de Paris 2020 como uno de los 100 proyectos a considerar en la construcción de un mundo mejor tras la pandemia de COVID-19. Fue especialista del programa de Cultura de la Legalidad del Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL) de la Embajada de los Estados Unidos.

References

Association for Financial Markets in Europe, “The Scope and Evolution of Compliance,” October 2018. En: https://eyfinancialservicesthoughtgallery.ie/scope-evolution-compliance/#:~:text=The%20nature%20of%20compliance%20in,adjust%20and%20enhance%20its%20role

Control Risks. (s.f.). The 2022 Capacity to Combat Corruption Index. En:https://www.controlrisks.com/-/media/corporate/files/campaigns/ccc/ccc_report_2022.pdf

Fecha de consulta: 4 de abril del 2023

Cruz-Álvarez, Jesús; Suárez-Villegas, Juan-Carlos (2017). “Pautas deontológicas para el periodismo digital”. El profesional de la información, v. 26, n. 2, pp. 249-254. En: https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.11

Djankov, Simeon; McLeish, Caralee; Nenova, Tatiana; Shleifer, Andrei. (2001). “Who Owns the Media?” Policy Research Working Paper; No. 2620. World Bank, Washington, DC. En: https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/bf355800-58fb-5fee-8dc5-6283753e27bf

Freedom House. (2012). “Freedom of the Press. Breakthroughs and pushbacks in the Middle East.” En: https://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Booklet%20for%20Website.pdf

García-De-Torres, E., & Farmer, Y. (2017). Ética en los medios de comunicación: retos y oportunidades para la investigación. Profesional De La Informacion, 26(2), 153. En: https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.01

Hubert, L. (2018). Integrity: What it is and why it is important. Springer.

Islas, O. (2018). Revista Mexicana de Comunicación. Ética Global en la era de las redes. En: http://mexicanadecomunicacion.com.mx/rmc/category/periodismo/etica-periodistica/etica-en-los-medios-digitales/

Marzá, D. G. (2017). From Ethical codes to Ethical Auditing: an ethical infrastructure for social responsibility communication. Profesional De La Informacion, 26(2), 268. En: https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.13

Mendes, Mara. (2013). Overview of corruption in the media in developing countries, U4 Anti-Corruption Helpdesk, U4: U4 Anti-corruption Resources Centre. Norway. En: https://www.u4.no/publications/overview-of-corruption-in-the-media-in-developing-countries

Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (UNODC). (2019). Integridad y ética en los medios de comunicación. Recuperado el 22 de septiembre de 2023. En: https://www.unodc.org/documents/e4j/IntegrityEthics/MODULE_10_-_Media_Integrity_and_Ethics_-_Spanish.pdf

Parra Valcarce, D., Real Rodríguez, E., & López Talavera, M. del M. (2017). Códigos éticos en el ciberperiodismo español y latinoamericano. Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, (18). En: https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/286541

Rose-Ackerman, S., & Palifka, B. J. (2016). Corruption and government: Causes, consequences, and reform (2nd ed.). Cambridge University Press.

Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Science, 1(1), 83–98.

Torres, Claudia. (2022). “El tamaño de la corrupción en el sector privado”. Nexos y Mexicanos Contra la Corrupción y la Impunidad, Julio 14, 2022.

Transparency International. What is corruption. En: https://www.transparency.org/en/what-is-corruption

United Nations Office on Drugs and Crime. (2020). Serie de módulos Universitarios, Modulo 10. Integridad y ética en los medios de comunicación. Serie Educación para la Justicia. En: https://www.unodc.org/documents/e4j/IntegrityEthics/MODULE_10_-_Media_Integrity_and_Ethics_-_Spanish.pdf

Zuniga, N. (2021). Media and anti-corruption - U4 Anti-Corruption Helpdesk, U4: U4 Anti-corruption Resources Centre. Norway. En. https://policycommons.net/artifacts/2101462/media-and-anti-corruption/2856760/

Published

2025-02-10

How to Cite

Estrada, M. de los Ángeles. (2025). Defining, measuring, and improving media integrity. A proposal. RC RENDICION DE CUENTAS, (5). https://doi.org/10.32870/rc.vi5.61

Issue

Section

Artículos